Online ryktehantering är otvetydigt viktigt. Med varje decennium fortsätter hela timeshare-industrin att utvecklas och utvecklas. Försäljningsprogram och programvara har nu mer sofistikering. Gemenskapen ser nu mer integration och samarbete. I sin tur strävar detta efter att främja timeshare som helhet.
En av de största förändringarna är det sätt som ägarna hittar information om orter: Internet. Internet är nu ett av de bästa kampanjverktygen för vissa timeshare-orter. På flipsidan kan det vara en tagg i sidan av många andra. Vissa orter har sett sin försäljningsökning på grund av enastående recensioner på webbplatser som TripAdvisor och andra. Men många fler orter har sett sina utsläppsräntor dramatiskt öka. Vissa har även sett en minskning av antalet turer de bokar.
På grund av detta är korrekt tidsdelning online ryktehantering avgörande för att vara framgångsrik i dagens digitala tidsålder. Konsumenterna är smartare, savvier och mer misstänksam än någonsin tidigare. Innan du gör något stort inköp, tittar de omedelbart upp resortens namn. Några söker även efter säljaren som pitching till dem. Detta kan ske på mobila enheter - ofta i badrummet eller under själva turen. Om de finner någon form av negativitet är de oändligt mindre benägna att köpa.
Online Reputation Management är en komplicerad, snabba och utvecklande industri
Det finns många företag där ute som hävdar att de har "expertis" i online reputation management. Men ofta är det inte det enda företaget som de engagerar sig i. När timeshare resorts anlitar ett online rykteföretag, bör de kontrollera hur många andra tjänster företaget erbjuder. Var försiktig med företag som är magasinförlag, online-specialister på rykte och bär flera andra hattar. På grund av den tid och ansträngning som krävs för att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna, bör företagets huvudsakliga inriktning vara rykte på nätet.
Många företag för online ryktehantering hävdar att negativa inlägg av ägare och turné deltagare bör ignoreras. Dessa företag säger att inlägg på sökordet "bedrägerier", "klagomål", "rip-off" och andra negativ bör lämnas ensamma. De tror att svaren kommer att agitera affischer för att lägga mer negativt innehåll på Internet. Det här är helt enkelt inte sant.
"Om du inte gör något åt negativen, lämnar du det där för att konsumenten ska se på en silverplatta", säger ryktexpert och VD för Reputation Maxx, Walter Halicki. Mr Halicki har över 20 års erfarenhet av att sälja och förvalta försäljningsrum på timeshare-orter i både Kanada och Mexiko.
"Skulle du inte hellre se dem information om hur man undviker bedrägerier och sätt att minska klagomål? Det största misstaget vi ser är att timeshare-orterna gör ingenting om negativiteten knuten till deras namn online. När de gör det, och de låter de negativa inläggen sitta där i dagar, månader och till och med år, gör det det mycket svårare att tvinga bort den första sidan av sökmotorresultat. Ju snabbare de reagerar på inlägget desto bättre. "
Konsumenterna är mer försiktiga och försiktiga när de gör stora inköp
Därför kommer de specifikt att söka efter timeshare utvägens namn med sökordet för bluff, klagomål, recensioner och mer för att se om orten är ett ansedd företag. Omvänt, om de har köpt och upplever köparens ånger, söker de efter personer som har liknande erfarenheter. I sin tur, detta bara lägger bränsle till en brand som snabbt kan spridas ur kontrollen på sökmotorns resultat för en utväg.
Det är intressant att notera att medan de flesta timeshare-resorter och reseklubbar är extremt aggressiva i den strategi som de tar för att marknadsföra sina produkter, är det sällan sett samma aggressiva attityd när det gäller att skydda hur affären ser ut online.
Den absoluta bästa handlingsplanen, delar timeshare-ryktexperterna på Reputation Maxx, är att ta ett proaktivt och aggressivt tillvägagångssätt för att skydda sin bild. Genom att bygga upp en buffertzon med positiv press gör det det mycket svårare för negativa inlägg att bryta igenom. Om något negativt gör det via buffertzonen blir det mycket lättare att komma runt det och tvinga den negativiteten bort från framsidan. Det är viktigt att notera att de flesta konsumenter inte ser över de första och andra sidorna av sökmotorresultat.